AI i tekst og tale

I en verden, hvor kommunikation konstant udvikler sig, har kunstig intelligens (AI) indtaget en central rolle i at forme måden, vi formidler vores budskaber på. Dette kursus er skræddersyet til præster, taleskrivere og indholdsproducenter, der ønsker at bruge AI som en støtte i deres retoriske proces. Kurset vil vise, hvordan AI kan fungere som en samarbejdspartner gennem de klassiske faser af retorikken – fra opdagelse af ideer til formulering og levering – og samtidig hjælpe med at skabe tekster, der er både meningsfulde og engagerende. Kan afvikles som en dags kursus eller et længere forløb. Tilpasses til jeres behov.

Detaljer

Underviser

Loa Brix

Niveau

Begynder

Varighed

1 – 2 dage

Sted

Hos jer

indhold

Del 1: Inventio – Idéudvikling og research med AI

Introduktion til AI’s rolle i den første fase af den retoriske proces, hvor idéer og emner udvikles. Fokus på, hvordan AI kan bruges til brainstorming, inspiration og opdagelse af nye perspektiver.

  • Workshop: Deltagerne anvender AI til at generere idéer og udforske forskellige temaer til deres næste prædiken, tekst, oplæg eller tale.

Læringsmål:

  • Forståelse for AI’s potentiale i idéudviklingsprocessen.
  • Evne til at bruge AI-værktøjer til at finde relevante emner og budskaber.

Del 2: Dispositio – Strukturering og Ordning af indhold med AI

Hvordan AI kan assistere i at organisere og strukturere indholdet i en prædiken, et oplæg eller en tale, så det følger en klar og logisk rækkefølge, der understøtter den retoriske effekt.

  • Workshop: Deltagerne arbejder med AI for at organisere deres indhold og skabe en logisk opbygning, der effektivt formidler deres budskab.

Læringsmål:

  • Kompetence i at bruge AI til at strukturere og ordne indhold.
  • Evne til at sikre, at den retoriske struktur understøtter talens, tekstens eller prædikenens formål.

Del 3: Elocutio – Sprog og stil i AI-assisteret tekstarbejde

Udforskning af AI’s rolle i at forbedre sprog og stil i tekster. Fokus på, hvordan AI kan hjælpe med at tilpasse tonen, finde de rette ord og skabe en stil, der er passende for anledningen og målgruppen.

  • Cases: Eksempler på, hvordan AI har bidraget til at udforme og justere sproget i konkrete tekster.
  • Workshop: Deltagerne bruger AI til at arbejde med sprog og stil i deres egne tekster, tilpasset deres specifikke kontekst og målgruppe.

Læringsmål:

  • Forståelse af AI som en hjælp i sproglig forfining.
  • Evne til at skabe en passende stil og tone i tekster med hjælp fra AI.

Del 4: Memoria og Pronuntiatio – Levering, feedback og forbedring med AI som sparringspartner

Integration af AI i de sidste faser af den retoriske proces – hvordan AI kan hjælpe med forberedelsen af levering. Fokus på at sikre, at den endelige præsentation er tro mod talerens egen stemme, og at den respekterer de etiske rammer for tekstarbejde.

  • Case: Studie af leverede taler, hvor AI har været brugt i forberedelsen, samt diskussion af de etiske spørgsmål, der opstår ved brugen af AI i denne proces.
  • Workshop: Deltagerne udvikler en leveringsplan for deres tale eller prædiken og reflekterer over de etiske implikationer ved brugen af AI, herunder originalitet og autenticitet.

Læringsmål:

  • Evne til at integrere AI i forberedelsen af taler, oplæg og prædikener.
  • Udvikling af retningslinjer for en ansvarlig og etisk brug af AI i retorisk praksis.

Forudsætninger og målgruppe

Målgruppe

Kurset henvender til til alle der arbejder professionelt med tekster, oplæg, foredrag, taler eller prædikener. Det er intet krav at man har erfaring med AI, men det er på den anden side heller ikke en ulempe.