At podcast er blevet et populært medie, er ikke nogen nyhed. I 2020 var der 2.500 danske podcasts i iTunes, og der kommer kun flere til. Og omkring 24 % af den danske befolkning lytter til podcasts ugentligt.
Læs mere hos podcaststats her.
Mange virksomheder er derfor også begyndt at hoppe med på bølgen. Og det med god grund, for podcastmediet rummer nogle unikke muligheder og kvaliteter.
Her dykker vi ned i fem kvaliteter ved podcastmediet, som understreger, hvorfor din virksomhed eller organisation hellere må se at komme i gang.
1. Opmærksomhed
I en podcast har du lytterne i din hule hånd. De har nemlig aktivt valgt at lytte til din eller din virksomheds podcast, og de har sandsynligvis også sat tid og opmærksomhed af til det. Måske på en pendlertur til eller fra arbejde, eller mens de gør rent, vasker op eller bare ligger og slapper af i sofaen.
Podcast er en unik mulighed for at få lytterens fulde opmærksomhed – i længere tid, end ved de fleste andre formater. Tænk bare over, om din målgruppe nogensinde kunne finde på at bruge 20-30 minutter på din virksomheds Facebookopslag eller en nyhed på hjemmesiden – næppe.
Den dedikerede tid giver mulighed for at komme ud med budskaber og fortællinger, der ellers ville drukne i mere traditionelle kommunikationskanaler, hvor brugerens opmærksomhed er mere flygtig. Podcasts er ikke nemt at anvende i den taktiske del af markedsføringen. Men mediet kan bruges mange andre steder i kunderejsen, og det er et fantastisk medie til at udfolde din virksomheds kernefortælling og styrke brandets relationer til målgruppen.
Arbejder I bevidst med et klart formål i jeres organisation, er podcast en oplagt platform for formålsdrevet kommunikation, der ikke gør sig i andre formater.
Hos Trooper har vi udviklet og produceret podcast-serien Velkommen Hjem i samarbejde med ejendomsudviklingsselskabet Bonava. Her bruger vi mediet til at undersøge og udfolde begrebet “hjem” og dets betydning for danskerne. Podcasten er med til at udfolde Bonavas formål og kernefortælling, som handler om fællesskaber. Lyt med her.
2. Tilgængelighed
Podcast kræver ikke, at man sidder stille og kigger på en skærm eller opholder sig et bestemt sted. Podcast kan du have med dig overalt, fordi du typisk har din telefon med dig overalt.
Det giver mulighed for at række ud til målgruppen i deres hverdag med podcast, hvor andre medier ikke kommer. Som afsender kan I være med som fortæller på en gåtur i skoven eller i toget hjem fra arbejde. I kan være det faste, faglige indslag, der runder arbejdsdagen af. Eller måske bare et lille inspirerende indspark under den daglige madlavning.
3. Venlighed
Forbrugere oplever en overflod af budskaber fra brands i form af tekst, billeder og video både online og offline. Der er mange, der kæmper om vores opmærksomhed, og derfor bliver vi bombarderet med budskaber – om vi vil det eller ej.
Podcast er noget andet. Lytteren er venligt stemt over for mediet. Det er ikke påtrængende. Det popper ikke op alle mulige steder på samme måde som en video, der automatisk afspilles, eller annoncer vi ikke har bedt om at se.
Medieforbrugeren møder podcastmediet med andre øjne (eller ører) og ser den i højere grad som en ven, de selv vælger til – også selv om den måtte komme fra en virksomhed.
Podcast er et værdifuldt og mere venligt supplement til den eksisterende kommunikation.
Fra optagelsen af første afsnit af Berørth med Charlotte Røerth og Eske Willerslev. Lyt med her.
4. Troværdighed
Der er bedrevet fantastisk journalistik og skabt fængende fortællinger på podcast, og populariteten er til at tage at føle på.
Derfor kan man også kommunikere budskaber, som folk ellers ville være ligeglade med fra et virksomhedsperspektiv. Folk vil gerne have en god historie eller en god fortælling. Hvem afsenderen er, kan i princippet være ligegyldigt, så længe podcasten er af god kvalitet. Og er podcasten af god kvalitet og relevant for lytteren, så vil det unægteligt smitte af på dit brand, fordi troværdigheden i mediet også smitter af på afsenderen.
5. Fremtidssikring
Fremtiden er lyd. Du har måske lagt mærke til det. På mange større nyhedssites kan man nu få læst artiklerne op. Selvsamme medier laver et hav af podcasts. Lydformatet on-demand er kommet for at blive, fordi det er nemt.
Podcasts optræder nu også i søgeresultaterne på søgemaskinerne. Google transkriberer allerede indholdet af podcasts i Google Podcasts for at bruge det som metadata, så det kan indekseres af søgemaskiner.
På sigt forventes det, at Google analyserer alt indholdet, så det bliver muligt at søge i selve indholdet i en podcast eller blive foreslået en podcast baseret på en specifik forespørgsel på Google. Dermed vil podcasts blive en vigtig brik i fremtidens søgemaskineoptimering.
At gøre brug af podcast som kommunikation i din virksomhed er lige nu måske en nice-to, men i fremtiden bliver det en need-to.
Læs vores guide til, hvordan du kommer i gang med podcast, eller kontakt os for at få en snak om, hvordan du kan gøre brug af podcastmediets kvaliteter og udfolde dit brands fortælling gennem lyd.
Fra optagelse af Velkommen Hjem med Lone Feifer, Signe Wenneberg og Mikkel Frey. Lyt med her.